Share |

Naavakolo - mökki Saariselällä

Uusi ruokapöytä

Perjantai 12.11.2021 - Vesa

Hankittiin uusi ruokapöytä Naavakoloon.

Tuoleja on kuusi kappaletta. Hyvin mahtuu kuusikin henkilöä pöydän ympärille syömään.

20211111_163707.jpgHiihtoladut on loistavassa kunnossa ja säät suosivat lomalaisia. Pakkasta ja lunta sopivasti.
Auringonlasku oli todella kaunis, kun saavuimme Luttorinteelle sunnuntaina.

Lomailijoiden terveiset Saariselältä

Tiistai 21.9.2021 klo 11:05

Juhani Jokinen lähetti ruskansävyttämät maisemakuvat Saariselältä.
Olisiko Iisakkipään näkymät alimmaisessa kuvassa?

Kokkailua Naavaparrassa

Tiistai 16.3.2021 - Vesa

Naavaparrassa onnistuu erittäin hyvin paremmankin aterian valmistaminen.

Alkupalaksi tai iltapalaksi voi valmistaa vaikka oikealla näkyvän kampasimpukka voileivän. Valkosipulivoita pannulla paahdetun leivän päälle ja sen päälle paistetut kampasimpukat (90 sek/puoli) ja paistetut herkkusienet. Sitruunaa ja tilliä.

Vasemmalla kuvassa Inarin järven ahvenfileitä, joita löytyy S-market Vaskoolin pakastealtaasta. Näitä herkkuja ei valitettavasti kotimarketeista ole löytynyt.

Lisukkeena porkkanapottuvoi ja kermaviilikastike.

Kahden viikon lomailun aikana olemme nauttineet koronan takia kaikki ateriat omassa mökissä. Aamulla ennen hiihtolenkille lähtöä voi hyvin valmistella ateriat. Lenkin jälkeen on mukavampi käydä ensin saunassa. Sen jälkeen jaksaa hyvin valmistaa ruoat ja nauttia.

Kyllä lomailu on mukavaa koronasta huolimatta!

Kotia kohti

Sunnuntai 24.1.2021 - Vesa

Ei nyt ihan putkeen mennyt mutta loma on aina loma. Säät eivät nyt suosineet koko ajan mutta oltiinhan täällä aika pitkä pätkä keskellä talvea. Onneksi toinen viikko oli löysempi kelien suhteen ja pääsimme kokeilemaan latuja. Sitten alkoivat pienet selkä- ja nilkkavaivat haittaamaan vähän tuota liikuntapuolta. Eikä pakkanenkaan ollut meidän mieleen.

Pitkällä lomalla on se hyvä puoli, että ehtii tekemään perusteellisia puhdistusoperaatioita ja korjaamaan mahdollisia pikkuvikoja, mitä ei normaalissa vaihtosiivouksessa majanhoitajat ehdi tekemään...eikä se heille kuulukaan. Sain puhdistettua viemärikaivot, pestyä laattapinnat höyrypesurilla, korjattua keittiön kaapiston pikkuviat, vaihdettua paristoja, lamppuja ja korjautettua kattolämmityksen termostaatin.

Eilen satoi lunta lisää reilut 10 cm ja se tekee hyvää latuverkostelle. Toivottavasti pikkuhiljaa saavat tunturiladutkin kunnolla avattua ja lomalaiset pääsevät nauttimaan niistä hulppeista maisemista jotka avautuvat, kun jaksaa kivuta tuntureiden päälle.

Tuli eilen viestiä etelästä, että lämpötila on plussan puolella 1,5 astetta ja vettä sataa. Voitte arvata millä fiiliksellä sitä lähtee ajelemaan takaisin kotiin. Oulun lentokenttähotelli odottaa maanantaina kahta yöpyjää. Hotellin ravintola houkuttelee aina hyvällä ruoalla ja runsaalla aamiaisellaan. Se on vielä puolessa välissä matkaa ja jakaa matkan mukavasti kahteen osaan.

Nyt kotiin parantelemaan paikkoja. Jos oikein hyvin käy, niin muutaman viikon kuluttua takaisin. Täytyy yrittää jatkaa hiihtoharrastusta myös kotona, jotta on kunto kohdallaan, kun palataan.

1 kommentti .

Aurinko nousee

Keskiviikko 20.1.2021 klo 12:25

20210120_120817.jpgLöysien pakkaspäivien jälkeen heräsimme pirteään pakkassäähän. Mittarissa -18 astetta. Aurinko nousi Ahopään takaa ja loisti kirkkaasti puiden välistä.
Eilinen päivä meni huoltohommissa keskustan huoneistossa ja ahersimme välisiivouksen kanssa. Tänään taidetaan huilata ja kerätä voimia tulevien päivien liikuntasuorituksiin.

Sitga

Keskiviikko 20.1.2021 - Vesa

20210116_132024.jpgLomalaiset pelastivat roskiksesta Stiga-kelkan. Minä jo perään soittelin ja kyselin, että oliko unohtunut mutta ei.
Ihmetellä pitää kuinka joku voi heittää pois pikkuviallisen kelkan. Etujalakset olivat irronneet kiinnikkeistä...siis ei mitään hajonneena, eikä osia puuttunut. Avasin pultit auki ja kokosin kelkan kuntoon. Vaihdoin ruostuneet mutterit uusiin, kun niitä oli varastossa ja siinä se nyt on.
Jätämme kelkan varastoon pienten lomalaisten iloksi.
Lisäksi toimme mukanamme uudet lumikengät. Toiset lumikengät olivat menneet rikki...tai niistä oli kadonnut takaremmi eikä sen kadottaja muistanut siitä meitä infota. Se on ikävää, koska seuraava käyttäjä, joka niitä olisi tahtonut kokeilla, ei sitä pystynyt tekemään. Hän ilmoitti asiasta meille ja osasimme hankkia uuden parin tilalle.
Olisi hienoa, jos lomalaiset ilmoittaisivat meille aina, jos haavereita välineille tulee. Asiat hoituisivat nopeammin.

Lomalla!

Tiistai 12.1.2021 klo 17:37

Liian pitkä aika on kulunut, kun viimeeksi täällä Naavakolossa istuimme takkatulen äärellä. Nyt vihdoin pääsimme lähtemään ja nauttimaan taas Saariselän upeista maisemista. Pakkasta on pari päivää luvassa oikein kunnolla mutta emme anna sen haitata elämää.

P1121399.jpgKorona ohjeet on otettu hyvin hallintaan kylällä ja ihmiset käyttävät maskeja ja käsidesiä kiitettävästi. Mitään tungosta ei ole...no muutenkin on hiljainen aika mikä sopii meille.

Nautitaan lomasta ja hiihdellään, kun sää sallii. Mitään paineita ei oteta kilometreistä. Tästä on loma hyvä aloittaa.

Naavaparran arvostelu keskusvaraamon sivuilta

Lauantai 12.12.2020

Palaute (Keskiarvo 4.4)

Keskiviikko  02. Joulukuu 2020, 00.00
Huippu asunto yhdelle yksin viihtyvälle hiihtelijälle. Kaikkialle sopivan lyhyt matka kävellen. Asunnossa oli kaikki tarpeellinen ja sänky odotti pedattuna tulijaa. Asunnon sisustus oli viihtyisä ja nojatuolissa oli mukava katsoa iltaisin telkkaria saunan jälkeen ja kutoa sukkaa, kun koronan vuoksi Tunturihotellissa ei järjestetty tanssi-iltoja. Suosittelen lämpimästi.

Saariselkä 27.11-12.12.2020 Naavaparta ja Naavakolo

Torstai 10.12.2020 - Jarmo ja Paula

Aamulla 26.11 oli lähtö kohti pohjoista, kuten niin monesti aikaisemmin yli 45 vuoden ajan. Nyt suuntana oli kuitenkin Saariselkä, kun aikaisemmin matkanpää on ollut Muonio.  Oma ikääntyminen näkyy ehkä parhaiten siinä, kun ennen reilun 800 km ajoi yhdellä-kahdella lyhyellä paussilla, niin nyt suunnitelmiin kuului yöpyminen Kemissä. Hotelli Toivola oli mukava ja edullinen tuttavuus, jota voimme suositella välietappina sitä tarvitseville matkustajille.

Seuraavana aamuna matka jatkui sitten kohti Rovaniemeä, jossa automarketista ostimme ruokaostokset. Näin korona-aikana oli ihmiset kiitettävästi varustautuneet maskeihin, paitsi se bussillinen italialaisia nuoria, jotka joutuivatkin paikallisen rouvan puhutteluun ja jo alkoi heillekin löytyä maskeja naamalle.

Sitten alkoikin matkan viimeinen taival kohti Saariselkää ja Naavapartaa. Tietenkin ennen liikkeelle lähtöä Porokello-sovellus päälle. Tämän sovelluksen soisi kaikkien Lapissa porohoitoalueella autoilevien puhelimeensa lataavan. Olen yli 45 vuoden aikana ajanut yhden porokolarin, jossa poro on kuollut ja läheltäpiti tilanteita….. no niitä ei lasketa. Tälläkin kertaa olisin varmaan ilman Porokello-sovellusta tehnyt lähempää tuttavuutta poron kanssa, mutta sovelluksen varoitus ja vauhdin hiljentäminen antoi aikaa väistää yhteentörmäys.

Noin klo 15 saavuimme pienen suunnistuksen jälkeen Rautulampi G 14 eli Naavapartaan. IMG-20201205-WA0003.jpgMukavan pieni huoneisto tuntui heti kotoisalta eläkeläisparille. Huoneiston puhtaus oli myös aivan upeata, tälläistä siisteyttä ei joka mökissä ja huoneistossa tapaa. Toivottavasti kiitokset menevät asunnon hoitajalle.

Vaikka itse emme tällä kerralla hiihtäneet, oli hiihtäjiä kyllä laduilla, jotka olivat valaistut. Luulen, että Saariselkä on enemmän hiihtäjien kuin laskettelijoiden suosima paikka. Toki laskettelukeskus löytyy Kaunispäältä, mutta ehkä laskettelijat suuntaavat enemmän Ruka-Ylläs-Levi alueille. Majoituskapasiteettiä löytyy Saariselältä kyllä mielin määrin, jonka voi hyvin havaita, kun kyläraittia kävelee. Samoin ravintoloita löytyy, joita olisikin ollut mieluisaa testata ruokatarjonnan suhteen. Valitettavasti korona-aika laittoi riskiryhmään kuuluvina meidät omakeittiö-linjalle.

IMG-20201202-WA0001.jpgViikolla suuntasimme auton nokan Inariin ja siellä Saamelaismuseo ja luontokeskus Siidaan. Revontuli- filmin esitys auditoriossa ei antanut mitään ahaa-elämyksiä. Valokuvausta nuorempana harrastaneena Pentti Sammallahden upeat mustavalkoiset valokuvat pohjoisen ihmisistä sykähdittivät. Siidan perusnäyttely saamelaisesta luonnosta ja kulttuurista on kokonaisuus, joka jokaisen matkailijan on syytä käydä katsomassa.

Ensimmäinen viikko kului nopeasti ja lauantaina pääsimme muuttamaan isompaan paritaloon, Naavankoloon, joka muutama kilometri keskustasta loi vähän erilaisen ympäristön asumiseen. 20201205_142924.jpg

Käynti Kaunispään huipulla antoi tuta tuntureiden tuulista, kun viima pieksi kasvoja. 20201208_115006.jpgEdes kaamosaika ei häirinnyt lomaamme, jonka saimme viettää näissä hyvin varustetuissa ja siisteissä mökeissä. Niin upea kokemus oli, että teimme jo seuraavan varauksen kesäksi.

Nähdään ensi kesänä,

KIITOS !

Tuulijärvi

Perjantai 31.7.2020 - Vesa

Lähdin poikani perheen kanssa käväisemään Tuulijärvellä. Järvi sijaitsee lähellä Inaria. Inariin mentäessä on tien vasemmalla puolella kyltti Tuulijärvi. Siitä sitten kohti radiomastoa niin pitkälle, että tulee parkkipaikalle. Parkkipaikalta on noin 1,5 km patikointi polkua pitkin mutta se kyllä kannattaa, sillä maisema on todella kaunis.

Metähallitus on istuttanut järveen harjusta ja rautua. Valtion kalastuksenhoitomaksun lisäksi sinne tarvitaan erillislupa, jonka voi ostaa esim. netistä Kalalupa.fi palvelusta tai sitten Siulasta, Saariselän metsähallituksen neuvontapisteestä.

Pikku lomalainen jaksoi hyvin kävellä polkua pitkin perille. Muiden jäädessä järvelle kalastamaan suuntasin minä kulkuni Pikku Tuulijärvelle, joka on 1,5 km vielä eteenpäin. Hillaa yritin etsiä, mutta saalis jäi laihaksi. Taisin saada vajaan litran. Siitä sitten takaisin muiden luokse. Pääsin suoraan tulipaikalla makkaran kimppuun ja hyvältä se maistui. Seurakunta oli onnistunut virvelöimään pari rautua mutta ne olivat alamittaisia ja ne oli päästetty takaisin kasvamaan.

Siitä lähdimme sitten Nean kanssa köpöttelemään takaisin autolle muiden jäädessä siistimään leiripaikkaa. Hyvin tyttö jaksoi taas kävellä takaisin. Sovimme, että ekana auton luona olevat saavat mökillä syödä jätskiä ja viimeiset joutuvat tyytymään porkkanoihin. Nea ja minä voitimme.

Rahajärvi

Keskiviikko 29.7.2020 - Vesa

Tankavaara

Maanantai 27.7.2020 - Vesa

Suuntasimme pikkulomalaisen ja hänen vanhempiensa kanssa kohti Tankavaaraa. Sieltä olimme varanneet kullanhuuhdontaan tunnin vuoron. Matkaa Saariselältä tulee noin 30 km. Perillä ajoimme auton parkkiin ja aloimme etsiä kultamuseota. Vähän olisi parantamisen varaa opasteissa, sillä olisimme voineet ajaa suoraan museon parkkipaikalle sen sijaan, että lähdimme kävelemään sinne 3 vuotiaan kanssa. Minä kävin hakemassa auton ja ajoin sen sitten museon parkkipaikalle.Mummi ja papparuppana ottivat pienen neidin mukaansa ja hänen vanhempansa jatkoivat museokierrokselle.

20200727_162059.jpgMe suuntasimme etsimään kullanhuuhdontapaikkaa. Senkin opasteet olivat hieman vanhat ja kiersimme turhaan pienen lenkin. Meitä ehdittiin jo kaipailemaan, kun pääsimme huuhdontapaikalle. Siellä meille annettiin lyhyt opastus kullanhuuhdonnan saloihin. Aloitimme vaskoamisen kullankiilto silmissä. Tunnin uurastuksen jälkeen onnistuin löytämään pari pientä hippua.

Olin jo innoissani ehdottamassa kaikille ilmaista iltaa Saariselän panimolla, kun opas toppuutteli ja sanoi, että minun pitäisi löytää vielä putkiloon hieman enemmän noita hippuja. Väsyneenä mutta onnellisina palasimme takaisin Naavakoloon juhlimaan onnistunutta reissuamme.

Lomalle kohti Saariselkää

Lauantai 25.7.2020

Pääsimme pitkästä aikaa tulemaan tänne Saariselälle ja Naavakoloon. Ajoimme ilman yöpymisiä perille peräkärry perässä, joka oli täynnä takkapuita. Sateinen lähtöpäivä muuttui auringon paisteeksi hyvin nopeasti ja saimme ajaa kuivassa kelissä perille saakka. Poroja riitti loppumatkasta ja varoa piti. Nyt mukavaa loman viettoa ja odotellaan pikku lomalaista tänne vanhempiensa kanssa. Tuleva viikko tulee olemaan varmaan hyvinkin toiminnallinen.

Valoa tunnelin päässä

Perjantai 22.5.2020

Kun Saariselällä todettiin yksi ja ainoa koronatartunta, niin media riepotteli laskettelukeskusta ja pohjoisen matkailua niin ankarasti, että ihmiset pelästyivät ja alkoivat yksi toisensa jälkeen perumaan tai muuttamaan varauksiaan.

Tosiasiahan oli, että tartunnan saanut oli kiinalainen turisti, joka kiidätettiiin Rovaniemen keskussairaalaan hoidettavaksi. Hän oli ainoa sairastunut, eivätkä edes hänen perheenjäsenensä tätä tartuntaa saanneet. Uutisointi kuitenkin riitti pelästyttämään ihmiset.

Sitten tuli hallituksen pakkokeinot ja matkustaminen kiellettiin Uudellamaalla ja liikkumista kehoitettiin välttämään. Pohjoisen laskettelukeskukset sulkivat ovensa yksi toisensa jälkeen ja viimeisenä Saariselkä. Yli 70-vuotiaita kehoitettiin pysymään neljän seinän sisällä. Tilanne oli vakava ja tarvittiin rajuja toimenpiteitä.

Peruutimme 8 varattua lomaviikkoa. Osa varaajista halusi muuttaa varaustaan ja tietenkin siihen suostuimme. Osa taas halusi peruuttaa varauksensa kokonaan ja siihenkin suostuimme. Maksut palautimme poikkeustilanteen johdosta asiakkaille mikäli varaus peruutettiin kokonaan.

Nyt kesän koittaessa on pohjoisen matkailussakin näkymässä valoa tunnelin päässä. Ihmiset ovat alkaneet miettimään matkustelua kotimaassa. Ei kai kukaan ulkomaille uskalla lähteä?

Kaikkien matkustusta miettivien on muistettava, että matkalla täytyy huolehtia hyvästä käsihygieniasta. On myös muistettava taukopaikoilla ja kaupoissa pitää riittävät etäisyydet muihin ihmisiin. Ne THL:n ohjeet ja suositukset on hyvä pitää mielessään, kun matkustaa. Kasvomaskin käyttökään ei ole kielletty ei siitä haittaakaan ole.

Pohjoisessa riittää kyllä tila lomailijoille mutta huolehditaan siitä, ettemme vie virusta tullessamme sinne. Matkalle ei lähdetä, jos on jotain oireita ja epäilee tartuntaa. Silloin on parasta hakeutua ensin testeihin ja katsoa sitten pystyykö lähtemään lomalle.

Tärkeä asia on myös tarkistaa oma vakuutusturva. Matkavakuutus on hyvä kumppani ja sitä kautta voi hakea korvauksia, jos matka peruuntuu.

Turvallista lomailua ja oikein mukavaa kesää kaikille!

Kierrätystä

Perjantai 7.2.2020

Inarin kunnan alueella jätteiden kierrätyksestä vastaa jokainen asukas ja lomalainen itse. Kierrätysastioita ns. Molokeja on sijoitettu asuinalueiden läheisyyteen ja ne ovat hyvin merkitty. Niissä on myös hyvät lajitteluohjeet. Ivaloon on nyt tullut myös muovin kierrätyksen keräyspiste. Se sijaitsee K-super Marketin pihalla.
Kiinteistöjen pihoilla olevat jäteastiat ovat tarkoitettu taloudessa syntyvälle kierrätykseen kelpaamattomalle jätteelle.
Aina välillä törmätään tähän ongelmaan, kun lomailijat eivät ole vienneet jätteitä kierrätysastioihin. Kaikki jätteet tungetaan pihoilla oleviin jäteastioihin ja ne pursuavat yli reunojen. Astioiden kansia ei saa kiinni.  Linnut, ketut ja muut eläväiset pitävät juhlia jätteiden keskellä.
Me voidaan jokainen huolehtia kierrätyksestä esim. kauppareissujen yhteydessä. Luttorinteellä lähin kierrätyspiste on Laanilantiellä keskustaan mennessä tien oikealla puolella.

Kuulumisia Saariselältä

Keskiviikko 5.2.2020

Täällä Saariselällä olemme nyt hiihdelleet toista viikkoa. Lunta on valtavasti, noin metrin verran ja ladut loistokunnossa. Sää on vaihdellut napakoista pakkaspäivistä pikkupakkaseen ja luntakin on hiljalleen sadellut lisää. Laduilla on ollut väkeä ehkä vähän enemmän, kuin yleensä tähän aikaan, johtuneeko etelän heikonpuoleisesta lumi- ja latutilanteesta?

Media yritti parhaansa mukaan lietsoa paniikkia corona-kohun suhteen, mutta onneksi täällä on otettu asia rauhallisesti ja järkevästi. Lisää sairastuneita ei ole ilmaantunut, tämä ainoa sairastunut kiinalaisturistikin on hyvin toipunut ja pian kotiutumassa Lapin keskussairaalasta Rovaniemellä.

Päivän pituus näillä korkeuksilla on nyt suunnilleen 6 tuntia, tosin valoisaa aikaa riittää vielä molemmin puolin. Tervetuloa vaan kaikki hiihtolomalaiset, teemme lauantaina tilaa ja lähdemme pois jaloista pyörimästä

Kuva eiliseltä hiihtoreissulta Hirvaskurusta. Pakkasta oli yli 20 astetta. Suksien luisto oli aivan olematon ja matka sujui hitaasti. Mutta eipä ollut kiire minnekään, joten mikä oli raahustaa sukset jalassa kurun pohjaa ylös tunturin kupeeseen, kun pilvetön taivas oli joka puolella. Pahaksi onneksi kamerasta loppui akku ja kuvat jäivät tähän yhteen.

Kanootti lähti Kurujärveltä kotimatkalle

Lauantai 15.6.2019

Tuossa etusivulla oleva pääkuva on Leenan ottama kuva Kurujärveltä. Järvi sijaitsee Anninkadun (nimenantajan huumoria) varrella. Järvimaisemaa koristavat ympärillä olevat vaarat. Rannat ovat matalia ja kalastusta varten on hyvä olla kulkuneuvo, jolla pääsee järvelle. Meillä oli monta vuotta siellä kanootti, jolla kävimme siellä kalassa. Kanootti säilyi rannalla vuodesta toiseen, pieneen männynkakkaraan lukittuna. Järvestä sai virvelillä siikaa ja rautua.

Nyt kuitenkin tulimme siihen tulokseen, ettemme jaksa enää kanootissa pitkään kököttää ja sille olisi enemmän käyttöä etelässä Lahnaveden rannoilla. Niimpä kävimme nostamassa kanootin auton katolle ja viemme sen mennessämme kotiin. Kyllä Kurujärvelle menemme vaikka kanoottia ei siellä ole. Kahluuhousut jalkaan ja virveli käteen!P_20190614_133604_p2.jpg

Rahajärvi

Lauantai 15.6.2019

Tänään kävimme ihailemassa Rahajärven kauneutta. Siellä on oivallinen retkipaikka, kota makkaranpaistoon, aallonmurtaja kalastukseen ja ihana hiekkaranta uimareille. Vesi tuntui käteen vielä viileähköltä, mutta ei kylmältä. Vastarannalla oli lapsiperhe tulilla ja nuoriso kävi uimassakin.

Kesällä paikalla on usein runsaasti väkeä, mutta ei niin paljon, etteikö sekaan mahdu. Jos haluaa vähän enemmän omaa rauhaa, ei tarvitse kuin ajaa vähän eteenpäin levähdyspaikalta, niin löytyy lisää hienoa uimarantaa. Ja mustikkaa ja variksenmarjaa eli kaarnikkaa voi poimia heti kodan takaa...

Kullerot kukkivat!

Torstai 13.6.2019 klo 16:38

Eilenillalla tulimme Naavakoloon ja totesimme, että pelottelut Lapin kylmyydestä olivat vahvasti liioiteltuja: aurinko paistoi, oli aivan tyyntä ja lämmintä 12 astetta vielä illallakin. Ihanan raikas ilma! Tullessa olivat tienpientareet täynnä kulleroloistoa, jota kesti aina Sodankylään asti, sen jälkeen kultapallerot harvenivat.

Mukanamme toimme peräkärryllisen polttopuita ensi syksyksi ja talveksi, ovat parivuotisia ja taatusti kuivia. Niitä sitten sopii sovitella takkaan, kun mielii takkatulen lämpöä. Kaikenlaista pientä huoltotyötä on tehtävänä molemmissa "mökeissä", Naavakolossa ja Naavaparrassa. Naavapartaan toimme muuten mukanamme uuden jalkalampun, laitamme sen nojatuolin kupeeseen, jos vaikka joku tykkää lukea kirjaa vähän paremmassa valossa.

Huoltotöiden ohessa aiomme kyllä nautiskella myös Saariselän kauniista luonnosta, saatammepa käväistä Rahajärvenkin rauhaa vilkaisemassa!

Turvallisuus Naavakolossa

Torstai 13.6.2019 - Vesa Jähi

Naavakolossa turvallisuusasiat on huomioitu hyvin. Eteisestä löytyy tulipalon varalle vaahtosammutin, joka tarkastetaan säännöllisin väliajoin. Viimeeksi se tarkistettiin 3.4.2018. Seuraava tarkistus on ensi huhtikuussa. Nuohooja käy kiinteistössä joka vuosi keväällä, kun lumet ovat katolta sulaneet. Sammutuspeitto löytyy keittiöstä.

Turvallisuusohjeet ovat kiinnitetty vessan oven viereen seinälle. Siitä löytyy koordinaatit ja puhelinnumerot sekä toimintaohje palo- tai onnettomuustilanteessa.

Palovaroittimet ovat joka huoneessa ja parvella. Ne tarkastetaan joka kerta, kun Naavakoloa huolletaan. Paristot vaihdetaan kerran vuodessa ja niiden toimintaa testataan aika ajoin. Myös häkävaroitittimen toiminta tarkastetaan säännöllisesti ja se vaihdetaan uuteen, kun sen käyttöaika umpeutuu.

Parvella on vasemmanpuoleinen ikkuna aukeava ja siinä on kiinteät kahvat. Ikkunan avattua voi sen edessä olevan ristikon helposti työntää syrjään ja siirtyä alapuolella olevia tikkaita pitkin maahan. Ikkunan avaamista voi parvella kokeilla.

Naavakolossa vaihdetaan heti vialliset kodinkoneet ja laitteet, jos sellaisia havaitaan. Esim. huhtikuussa asiakas ilmoitti saunan kiukaan olevan epäkunnossa. Seuraavana päivänä kiuas vaihdettiin uuteen.